Svensk-visor

Medan de övriga invånarna i residenset vilade gick jag till gallerian här bredvid och fyllde på min mobil och lite sånt. Efter att jag gått där inne en lite stund tycker jag mig höra lite välbekanta toner ur högtalarna där inne. Kan först inte placera vad det är för något, men hör sedan att de sjunger på svenska! Sången har jag aldrig hört förrut, men handlade om Josef och Maria. När jag fyllt på mobilen och är påväg till Starbucks spelar de I denna ljuva sommartid eller om det var Den blomstertid nu kommer, det var hur som helst en sån där skolavslutningssång. Eftersom jag var ensam ville jag ju såklart spela in det hela med min mobil så de andra kunde ta del av det hela. Står och sträcker upp mobilen så långt jag kan mot högtalaren i taket.

Resultat: alla glor på mig, ljudupptagningen på mobilen är inte den bästa, vilket leder till enbart massa skrål.

Sverige kanske inte är så litet och anonymt som jag trott. Eller så är det någon som gillar svenska visor som väljer musiken.

Hotell

Som sagt så sov vi på hotell natten till idag, eftersom att det första tåget in till Shanghai inte går förrän efter 8.00 och besökarna skulle landa 7.10. När vi runt 22 checkade in på hotellet igår kväll var vi lite trötta. När vi var påväg in i vårt rum skojade jag lite och sa att tänk om man skulle få ett kort så man kommer in i någon annans rum, vad konstigt det skulle kunna bli. Sekunden efter när vi sätter i kortet så att rummet fylls med ljus ser vi att det ligger en resväska på golvet, tandborstar står i glasen på toaletten och lite kläder ligger på stolen. Vi fick någon annans rum! Som tur var de inte hemma. Vi tog vårt kort, backade ut och gick ner till receptionen och förklarade läget. De ursäktade sig och gav oss ett nytt rum, som som tur var inte hade några andra gäster inbokade.

Igår var vi extra noga att låsa med säkerhetskedjan.

Framme

I morse 7.10 landade Hannes föräldrar på Pudongs flygplats. Vi sov på hotell i Shanghai över natten, hängde på låset till frukosten och tog oss sedan ut till flygplatsen. De kom fram ordentligt, inga förseningar och med bagaget i tryggt förvar. Nu är vi åter i Wuxi och vilar upp oss lite inför den kommande veckan.

Frukost

I Kina är det mer vanligt att man äter soppor, nudlar, stekt ris, ångade bullar m.m.  än fil med flingor och smörgås till frukost. Detta leder ju då till att mycket av det som vi är vana vid från det svenska frukostbordet antingen inte finns eller så är det dyrare på grund av att det är importerade varor. Idag lyxade jag till det med flingor som jag hittade i skåpet. De inhandlades av våra besökare som var här.

som vanligt var det paket i paket. Tycker man det är svårt att dosera är det perfekt att bo här.

Vi köper oftast inte de importerade varorna, mycket på grund av att de oftast är ganska mycket dyrare. En sak som vi dock valt att "lyxa" med är smöret till mackan.

För ett litet paket ger vi nästan 40 RMB, men det är det värt.

Bada

När det är sådär 30-35 grader och solen skiner, ja då önskar jag att Kina var lite mer av ett sola-bada land. Sanningen är att badkulturen inte är särskilt stor här. Det finns pooler, men de är öppna ca 1 månad under sommaren, mitten av juli-mitten av augusti. Sen spelar det ingen roll om det så är 50 grader i maj, det förblir stängda. Pool är ju heller inte samma sak som doppet vid bryggan eller kallsupen i saltvattnet.

Men inom inte alltför lång tid får vi vår semester och då blir det bada av.

Mera fix

Idag ska det fixas lite i lägenheten (läs = städas). Imorgonbitti hämtar vi nämligen upp Hannes föräldrar på flygplatsen i Shanghai och Residenset är i detta nu lite väl dammigt.

Köpstopp

Gårdagens fix håller i sig. Idag kunde jag inte ignorera den överfulla klädhängaren längre. Den har länge stått och påkallat min uppmärksamhet och jag har lika länge ignorerat den, men idag föll jag och tog tag i det hela.

Före

Efter

Sen vi flyttade hit har jag köpt

Väskor: 10 + 2 påsar
Scarfar: 2
Örhängen: 10 par
Plånböcker: 2
Ringar: 2
Halsband: 5

Detta har lett fram till att jag för två sekunder sen satte köpstopp på mig själv för allt som kan klassas som accessoarer. Köpstoppet sträcker sig fram till semestern (17/9)

Söndagen

Igår hade vi lite av en fixar-söndag. Det bokades tågbiljetter och hotell, betalades räkningar, rensade ur garderoben, handlade. Sen skypades det lite med familjerna också.

Vi hade en effektiv söndag

Svenska paviljongen

I måndags när vi var på expot beslutade vi oss för att vi skulle ta oss in i den svenska paviljongen. När vi såg kön kände vi att den var ganska lång. Förra gången jag var vid paviljongen frågade jag den svenska personalen på plats om de hade VIP ingång för sina landsmän, för det hade jag minsann hört att Schweiz hade. Svaret blev nej, vackert skulle man få köa 1-2 timmar för att komma in. Jag köade inte. I måndags blev vi dock lite förvirrade över att det var annonserat om att man skulle köpa förhandsbiljetter till sliden. Vi fattade ingenting och valde att gå runt kön och prata med personalen där för att reda ut vad det hela betydde. Där möttes vi av en trevlig kille som vi pratade med. Jag nämnde något om att kön var lite väl lång att för att köa i 35 graders värme med gassande sol. Till vår stora glädje meddelade han att vi fick gå VIP om vi hade våra svenska pass med oss. 1-2 timmars köande byttes mot 1-2 sekunder. Paviljongen var ganska schysst och bjöd på natursköna bilder, IKEA kök samt ABB robotar.

Kineser älskar att ta kort och de älskar att posa, gärna med två fingrar upp som i "victory". Hur som helst stod de där och posade med kavlar och allt möjligt. Jag ville inte vara sämre och ställde mig bakom bänken och låtsades baka. Detta födde fotosessioner av mig tillsammans med kineser som gick över till Annso där de ställde upp sig på kö för att bli fotograferade med henne. Till slut var vi tvungna att avbryta det hela, annars hade vi stått där fortfarande.

Annars entrade vi inte så många paviljonger. Vi gick in i Afrika och Malaysia också. England, Tyskland, Japan och Saudiarabien är några av dem som tar sin tid att komma in i. De första har jag hört ca 4 timmar på och SA har jag hört upp till 9 timmar på. Oklart om det stämmer eller inte. Vi nöjde oss med att bara se paviljongerna från utsidan, ganska tufft det också.

Cold stone

Lunchen i Shanghai var mycket trevlig. God mat och trevlig sällskap. Vi åt på en restaurang som ligger i Super brand mall:  Din Tai Fung .

Efter lunchen skildes vi åt och vi gick några trappor ner i gallerian och festade loss på lite efterrätt.

Cold stone väljer man bland ett tiotal glassorter. När man valt sin sort och storlek på bägaren får man följa med längs disken där "kocken" slänger ner glassen på något om ser ut som en stor spisplatta. Där "wookar" dem glassen och blandar ner tillbehören som man väljer (bild nr 2). Resultatet blir en enda god sörja. Jag blev så till mig att jag av farten valde cheesecake som glassort och snickers + jordgubbar som tillbehör + chokladdoppad rånbägare. Hannes och "kocken" missförstod varandra så han fick bara glass...

Lunch i Shanghai

Idag bär det av till Shanghai för att äta lunch med en kompis till Hannes som är i Shanghai några dagar.

Autograf

Igår vinkade jag av besökarna på tågstationen och återvände ensam till residenset. Dagarna i Wuxi spenderades mestadels i området runt lägenheten. Vi träffade min vän Jessica två gånger. Först för fika och sedan för lunch. Hon är ett stort fan av Detroit Red Wings och speciellt av N. Lidström. Annso lyckades få tag på en autograf från honom och Jessica blev överlycklig och för en sekund trodde jag att hon skulle börja gråta.

Sjuk

Har dragit på mig någon tråkig förkylning samt att ryggen inte är helt bra än. Var till Dr. David förra torsdagen och hans diagnos efter röntgen och kläm och känn var att en muskel var sträckt och att botmedlet var att jag skulle vila. Har smörjt med voltaren och ätit något piller på kvällen. Hoppas att det släpper snart, det är ren smärta att nysa, vilket inte passar så bra ihop med förkylningen.

Helgen i Shanghai

Fredag - måndag spenderades i Shanghai. Våra besökare kände lite lätt av Jet-lagen och de första dagarna blev ganska lugna.

Men vi hann med:

- Nanjing rd 580 (fakemarket)

- Marknaden vid metrostationen ”Shanghai science & technology museum”

- Yu yuan garden i gamla stan

- Nanjing rd east och west

- The Bund

- Peoples park

- Art center på Taikang rd

- Lite mer av franska delen

- Äta lite mexikanskt och italienskt på Hengshan rd

- Afternoon tea på Peninsula

- Super brand mall

- Åka upp i Jin mao Tower

- Besöka EXPOT

När de andra åkte upp i Jin mao tower (88 våningar för 88 RMB) satt jag kvar utanför. Där förvandlades jag till något av en turistattraktion. Först kom det en kvinna och slängde in sin son bredvid mig, tryckte honom nära och tog ett kort, visade mig kortet log och gick iväg. Detta födde en längtan hos dem som satt bredvid mig för de ville också fotas med mig, men frågade först. En stund kom den en kille och satte sig misstänksamt nära och när jag tittade upp stod tre av hans vänner och tog kort…

1606: Rembrandt van Rijn, konstnär, föddes
1885: Sarah S Goode patenterade skåpsängen, för trångbodda
1919: Iris Murdoch, författarinna, föddes
1985: Tessan, fotbollsproffs, coach och fantastisk tjej, föddes

freedigitalphotos

Grattis Tessan på din födelsedag!

Nu är de här

Nu har vi våra besökare här. Dagen är tänkt att hållas ganska lugn så de har en chans att ställa om sig i tid och alltihopa.

Åkte och mötte dem ute på flygplatsen igår och Pudongs flygplats var faktiskt väldigt lätt att hitta på, inga svårigheter där. Den i Beijing är betydligt krångligare och värst är den i Hong Kong. Hur som helst så gick det bra för dem att komma fram, inga förseningar och väskorna kom fram som de skulle. Tillbaka till stan åkte vi Maglev som gick upp i hastigheten 440 km/h. Enkel för den kostar 50 RMB och en roundtrip kostar 80. Tunnelbana ut till flygplatsen kostar 7 RMB.

Sen åt vi lite lätt på Element fresh och sen bar det av hem till Wuxi.

freedigitalphotos

Grattis Anita på födelsedagen!

Hämta upp

Idag bär det av till Pudongs flygplats för att hämta upp Annso och Claes. Ska bli så roligt att se dem igen.

Besökare

Erik, Peter och Eriks mamma och syskon är på besök i Shanghai. I lördags åkte vi till storstan för att möta upp dem. Det blev himla stressigt, vi kom iväg sent och för att inte äventyra hela grejen (de visste inte att vi skulle möta dem) hoppade vi av tunnelbanan vid *maglevstationen. Väl där satt vi och spanade efter dem, efter att ha väntat i två timmar gav vi upp. Precis när vi skulle gå genom gaten till tunnelbanan får jag ett sms som säger att de är påväg.

Efter att vi mött upp dem åkte vi in till stan igen. Resten av helgen flanerades det runt lite, besökte fakemarket m.m.

*Maglev står för magnetisk levitation och är ett system för att lyfta och driva ett fordon. Tåget går inte på räls, utan liksom "svävar" i luften och transporterar passagerarna 30 km på strax över 7 minuter.

Nylonstrumpor

Aldrig har jag sett så många nylonstrumpor som jag har gjort under mina fyra månader här i kinaland. De finns i flera längder, men ankelstrumpan verkar vara den mest populära. De kan ses på män och kvinnor, gärna med kortare kjolar/skjorts så att hela strumpan syns.

Kvinna på maglevstationen

man på tunnelbanan

Snabbtågen

Nu har vi åkt snabbtåget i båda riktningarna och nej det kändes inte riktigt värt prishöjningen.

- Sträckan tar ungefär lika lång tid
- Längre till tågstationen
- Fler stationer, både i Wuxi och Shanghai = förvirrande.

Det sista är det klurigaste. Tidigare har det varit en station i Wuxi och en station i Shanghai, nu är det två i Wuxi och tre i Shanghai. På de gamla tågen visades hela tiden vilka stationer som tåget skulle stanna vid, det gör de inte längre. Igår när vi åkte hem från Shanghai hoppade vi av på fel station, detta på grund av att vi inte visste om tåget skulle stanna på "vår" station eller inte. Skulle det inte göra det skulle vi hamna i staden efter som ligger fem mil bort. Det resulterade i att vi stod där på en öde station där trafiken var nästintill obefintlig. Efter 20-30 minuter kom det en taxi.  Det hela medförde dock att vi kom på ett sätt att veta om vi kommer till stationen down town eller den andra: priset. Det skiljer 3 RMB i pris beroende på vilken station man åker till, så har vi biljetter för 61 RMB har vi biljetter till down town.

I väntan på tåget till Shanghai. Mindre folk än vanligt, vet inte om det beror på att priset har höjts eller för att det går fler tåg.

1806: Lichtenstein blir självständigt
1954: Marika Lagercrantz, skådespelerska, föddes
1979: Önationen Kiribati oberoendeförklaras
1985: Sara.A, charmig joggare och Willysmedarbetare, föddes
1998: Frankrike vann världscupen i fotboll

freedigitalphotos

Grattis Sara på din födelsedag!

Äntligen har det blivit lördag

Vi drar till Shanghai och tillbringar lite tid där.

Ha en vacker helg!

Regnet det bara öser ner

Det har varit varmt i några dagar nu och väderprognosen har lovat regn. Idag kom regnet och det med besked. Himlen öppnade sig och tunga varma droppar föll ner och bildade små sjöar på vägen. När det regnar nu på sommaren är det inte kallt, utan känns ungefär som luften omkring. När vi var påväg hem från stan fastnade vi mitt i en kraftig regnskur och var totalt genomsura när vi kom hem. Det hela påminde lite om när man sprang genom vattenspridaren som barn fast med undantaget att vi hade kläderna på oss och att det inte gick att undgå vattnet om man inte var inomhus.

Att ta sig ett engelskt namn

Många kineser tar sig ett engelskt namn. Det finns väl flera anledningar till detta, men att lättare kunna ha kontakt med omvärlden är väl en av dem. När man väljer ut sitt namn kan man antingen fråga sin lärare, titta i ordlistan eller i någon bok. När man hittat sitt namn tar man det bara, behöver inte registrera det någonstanns.

June, Leo, Jessica, Carina och Shirley är tagna namn och känns kanske inte så annorlunda. Winter, Echo, Snow och Green är också tagna namn men känns inte fullt lika vanliga.

Nedräkning

Imorgon kommer Erik och Peter till Shanghai. På onsdag kommer Annso och Claes till Wuxi. Det är precis vad vi behöver nu, lite härligt folk som vi tycker om. Därför ska såklart lite tid spenderas i storstaden här framöver. Jag är så nöjd så nöjd och dagen kan nog inte gå tillräckligt fort.

gammal bild, men budskapet går nog fram...

Dagens agenda:
1.5 timmes språkstudier ledd av June
några timmars självstudier

Chinese snack

På bussen hem från Venice garden, samlingsplatsen för dagens utflykt, blev jag erbjuden lite chinese snack av June. Jag har sett detta "godis" förut och kände mig lite misstänksam. Jag tackade ja och frågade sedan lite försiktigt vad det var. "It is beef" fick jag till svar, följt av "It is sweet"

Smaken var ganska speciell och jag tror inte jag själv kommer att köpa det. Fast kanske till lite festligare tillfällen så som jul :)

Embroidery street

Överlag i Kina verkar det som att man klumpar ihop alla som säljer likadana saker och gör en marknad eller gata av det. Skall man t.ex. köpa pärlor, ja då går man till pärlmarknaden. Samma sak med djur, blommor och det mesta annat. Så även med broderier. Idag följde jag med några bekanta till närliggande staden Suzhou för att besöka Embroidery street. Som namnet anger säljs det bara broderier här. Enligt June är det ungefär 140 små butiker där som säljer broderier, de flesta i form av tavlor i flera storlekar, från 2x2 dm till flera meter. Mönstrena varierade lite, men fiskar, tigrar, blommor, drakar och kinesiska byar dominerade. Fiskar står för lycka och tigrar/drakar står för makt och kraft.

Jag köpte inte en enda fisk och inte heller några drakar eller tigrar. Jag köpte kläder på tork och fåglar, bland annat.

12 timmar svensk nutidshistoria

När vi inte på riktigt kunde ta del av bröllopsyran som rådit i Sverige, känns det bra att ialla fall få kunna ta del av det i efterhand.

Idag fick vi paket från Hannes föräldrar :)

Tack!

Eftermiddagen

De där med att kroppen blev som ny igen efter att bäddmadrassen försvann från min sida höll i en dag ungefär. Sedan dess kom smärtan tillbaka och det med besked. Därför sitter jag nu här inne i lägenheten insmord i tigerbalsam och häckar. Vill inte riktigt gå ut, dels för att det är 36 grader varmt och dels för att jag inte vill att de jag möter skall tuppa av pga oset av tigerbalsam som är runt omkring mig. Hur som helst så är det på bättringsvägen, men har det inte gått över innan måndag måste jag nog gå till läkaren.

Mitt i detta tråk håller jag på med lite pedagogisk inlärning av språket. Jag har lärt mig att man ska använda olika färger, skrivsätt och storlekar för att inlärningen skall gå bättre och då passar det ju ypperligt att fixa med det nu.

Den orangea lappen säger: Hur mår du? Sen lite olika svar på det. Den roliga är ma ma hu hu vilket betyder ungefär sådär. Direktöversatt är det: häst häst tiger tiger..

Rosa lappen: Är du upptagen?

Den gröna: Har du ätit?

Detta är vanliga fraser som man säger till varandra när man ses. Hur är läget, är du upptagen och har du ätit. Det där med har du ätit, har inte så mycket med att göra om man verkligen har ätit eller inte utan är mer för att känna av läget. Har man ätit är man t.ex. mätt och nöjd och är därför glad.

Semestertider

Sverige är nu inne i semestertider. De fyra-fem veckor som många lever för är här. Detta får mig att tänka på hur det fungerar här i kinaland. Här har man sedan några år tillbaka rätt till fem dagar betald semester per år. Utöver detta är det de nationella helgdagarna som gäller för lite ledighet. Totalt är det 11 helgdagar under ett år. När det var dragon boat festival här i juni var man ledig mån-ons, varav onsdagen var helgdag. De två dagar som inte var helg utan klämdagar fick man jobba in helgen innan. De längsta ledigheterna är vid kinesiska nyåret och vid nationaldagen i oktober. Till detta ska man komma ihåg att det här med ledighet inte är en självklarhet för alla människor här utan är för de som har det lite bättre ställt, dvs tillhör de övre skikten i samhället. Jobbar man på ett joint venture (delägt företag där det i Kina är så att ett kinesiskt företag alltid äger minst 50 % och ett utländskt företag äger resten) kan man om man har riktig tur få fem semesterdagar extra av företaget. Det är få möjligheter till semester och arbetsdagarna är i många fall otroligt långa och skulle aldrig godkännas i Sverige. Ofta när man går i affärerna här i Wuxi (öppettider 9.30 – 22-00) är det samma personal man ser, vilken tid på dagen man än är där. Då får man sig en tankeställare. Man förstår inte hur bra man faktiskt har det. I Sverige har vi fem veckors semester, ledighet som faller utanför det (röda dagar) och reglerat hur långa dagar man får arbeta. Ändå är vi inte nöjda och tycker semestern är alldeles för kort…

Very high speed

Den 1 juli öppnade den nya delen av tågstationen som de har jobbat med dag, kväll och natt ett tag nu. Anledningen är att en ny räls byggts, en räls som ska ta de nya högastighetstågen mellan Nanjing och Shanghai. Mellan dessa två städer ligger Wuxi och vi får också ta del av de nya tågen. Enligt rykten på stan skulle tågen till Shangai ta 30 minuter i jämförelse med tidigare 60 minuter. Enligt tidtabellen är det dock inte särskilt många tåg som går under 40 minuter och de flesta ligger på 45-50 minuter. Igår fick jag även reda på att D tågen (high speed) som vi tidigare åkt med till Shanghai helt ersatts av dessa very high speed (över 250 km/h) tågen som går under benämningen G. Restiden har inte ändrats avsevärt men priset har; tidigare priser för D tågen: 1.a klass 47 RMB och 2.a klass 39 RMB. Priserna för G tågen: 1.a klass 98 RMB och 2.a klass 61 RMB. För oss är priserna fortfarande inte lika höga som i Sverige t.ex. sträckan Västerås-Stockholm som sist jag åkte kostade 122 SEK, men för kineserna är det väldigt dyrt. Många kineser ville tidigare t.ex. inte uppgradera sina biljetter från 2.a till 1.a klass och då skiljde det 8 RMB. Nu kostar det helt plötsligt 61 RMB och ingen möjlighet till att åka med de gamla tågen.

Inte nog med att priserna stigit så är den nya stationen dubbelt så långt bort som den andra, man får gå under en tunnel för att komma fram till ett antal trappsteg för att sen gå vidare för att komma till stationshuset för att sen åka upp två våningar och först där kommer säkerhetskontrollen... Men innan det hela döms ut ska det provåkas, kanske är prishöjningen värd för den upplevelse man får? En positiv sak med det hela är att man nu kan köpa sina biljetter i en automat som är på engelska. Påminner mycket om de automater man finner i tunnelbanan. Detta underlättar något då det inte alltid fungerar smärtfritt att köpa biljetterna över disk.

Osynliga barn

Jag läste i China daily om det här med ett barn. I slutet av 70-talet införde regeringen i Kina den familjeplanerings policyn som gäller idag - Ett barn per familj. Detta för att försöka ha en chans att kontrollera landets stadigt växande befolkning. Familjerna som bor i städerna tillåts endast ett barn, men familjerna på landsbygden tillåts två barn, under förutsättningen att det första är en flicka. Att bara få föda ett barn har lett till att det finns många barn i landet som inte är registrerade hos regeringen, de är odukumenterade barn. Dessa barn får tuffa förutsättningar i livet då de egentligen inte finns. De har inga personnummer och har därför svårt att registrera sig på skolor och sedan söka jobb där regeringen är arbetsgivaren. Enligt artikeln ser dock regeringen på dessa barn med nya ögon och erkänner dem. De "osynliga" barnen är därför på väg att få sin rätt.

Frågan är väl bara hur lång tid det kommer att ta och hur det kommer att gå till...

Fussball, Fotboll, soccer

Att det är sånt där fotbolls-VM har inte undgått oss trots att Kina inte ens har något lag. De visar ALLA matcher på CCTV och trots att vi inte är några fotbollsentusiaster och därför inte följt VM hittills förutom matchen igår mellan Brasilien och Holland har vi valt att ägna kvällen åt att se på Tyskland-Argentina med några andra expats på tysk hotellrestaurang strax utanför stan.

Det kan bli livat och det kan bli glatt.

Båttur på Taihu lake

I onsdags när jag fikade med några kvinnor från Wuxiklubben blev jag medbjuden på en båttripp. Förmiddagen har därför spenderats på en båt med skön utsikt (Taihu lake). Det var vi och småbarnsfamiljerna och vi hade en mycket trevlig förmiddag. Dagen har bjudit på 32 grader och fukt. Mitt ute på sjön började det ösregna, blixtra och åska. Vi var då ganska glada över att båten var utrustad med tak och väggar.

Mitt under ovädret dukades det upp lunch så det stod härliga till, ett tjugotal rätter räknade vi det till. Bland dessa fanns det delikatesser som hel sköldpadda (i skålen som kvinnan ställer fram), hela fiskar, räkor (med skal på förstås), fisksoppa, stekt ris med fisk, hel kyckling i soppa, fågelbitar; bland annat huvudet, torkad fisk och andra torkade historier. Vi åt av grönsakerna.

Hål i gatan

Att gå på gatan kan resultera i att ramla på gatan. Här och där på de mest otippade ställena finns det hål i gatan. Det rör sig om allt från 5 cm i diametern till meterstora hål, utan någon som helst varning. Jag har varit nära att falla och jag har sett andra vara nära. Vissa av dessa hål är nämligen inte lika lätta att upptäcka som det på bilden.

Precis som det finns hål i marken utförs det reparationsarbete som som inte riktigt ser helt okej ut, säkerhetsmässigt. Här har man en annan syn på det hela jämfört med Sverige.

New open

För några helger sedan öppnade det ett nytt varuhus här i Wuxi; Far Eastern.

Jag har varit när några gånger och det är ungefär som de andra varuhusen/galleriorna här, dyrare produkter och få besökare. Det är inte ofta jag ser människor som verkligen handlar i affärerna, på HM kanske, men inte på så många andra. Det är ju kanske inte heller så konstigt med tanke på att många kineser har en månadsinkomst på 2000-4000RMB.

T-shirts och handväskor

Det finns två saker som är vanligt förekommande här i Kinaland och även i HK. Det första är att unga (oftast unga) par har likadana t-shirts. Det är inte den typen av t-shirtar som har ett tema, t.ex. fotbollslag, biståndsarbete eller annat, utan helt vanliga. Hemma när man tänker på likadanan kläder tänker jag på ett äldre par med VCT-overall i blått och rosa/rött. Här kör man tröjor i alla möjliga färger och mönster. Jag och Hannes har inte kommit hit ännu.

Det andra är att pojkvännen bär flickvännens/fruns handväska. Detta ser man långt mer än t-shirtarna och det är bland alla åldrar. Jag och Hannes har funderat på när killen bär tjejens väska och till slut frågade jag Leo. Svaret jag fick är att man gör det när förhållandet är seriöst och påväg åt äktenskapshållet. Sen fick jag lite andra förklaringar också som jag inte riktigt förstod, men de involverade rosa skjortor. Kanske att männen skall lära känna sin feminina sida? Det sista är jag alltså lite oklar över. När vi först kom hit och såg detta med att killar bar väskorna tittade vi ganska mycket, man skulle kunna säga att vi stirrade. Vid ett tillfälle blev en kille lite generad och efter det stirrar vi inte. Egentligen bryr jag mig inte om en kille bär en liten fluffig väska med MASSA stenar på, det är väl bara det att det är lite ovant och att vi försökte komma på när man gör det. Jag och Hannes har inte kommit hit heller, men det kan bero på att jag gärna bär min och att Hannes har en egen som han bär. Förövrigt har nästan alla killar/män man möter någon form av väska, de ser ut allt ifrån portfölj till en liten historia med handledsband. De har förstått hur praktiskt (fantastiskt) det är med väskor ;)

Upp upp upp

Temperaturen visar idag på 36 grader i skuggan och jag har inte satt min fot utanför dörren, trots att klockan slagit lunch. Jag kan dock skylla på att jag haft lektion. Leo är på affärsresa så June den andra läraren kom istället, hon är också mycket rar. Idag var det mest repetitioner från förra gången (siffror, dagar m.m.)

På tal om upp så har det gått ett tag sedan vi köpte vår bäddmadrass till sängen. Hannes sover bra igen medan jag har fått någon mystisk värk i skulderpartiet. Att skratta och hosta är inte att tänka på. För att reda ut om det kunde bero på madrassen experimenterade vi lite i förrgår och böjde madrassen så att Hannes fick två lager och jag inget. Två nätter utan madrass resulterade i att kroppen känns som ny. Hannes sida av sängen påminner nu om Prinsen på ärten i jämförelse med min.