Very high speed

Den 1 juli öppnade den nya delen av tågstationen som de har jobbat med dag, kväll och natt ett tag nu. Anledningen är att en ny räls byggts, en räls som ska ta de nya högastighetstågen mellan Nanjing och Shanghai. Mellan dessa två städer ligger Wuxi och vi får också ta del av de nya tågen. Enligt rykten på stan skulle tågen till Shangai ta 30 minuter i jämförelse med tidigare 60 minuter. Enligt tidtabellen är det dock inte särskilt många tåg som går under 40 minuter och de flesta ligger på 45-50 minuter. Igår fick jag även reda på att D tågen (high speed) som vi tidigare åkt med till Shanghai helt ersatts av dessa very high speed (över 250 km/h) tågen som går under benämningen G. Restiden har inte ändrats avsevärt men priset har; tidigare priser för D tågen: 1.a klass 47 RMB och 2.a klass 39 RMB. Priserna för G tågen: 1.a klass 98 RMB och 2.a klass 61 RMB. För oss är priserna fortfarande inte lika höga som i Sverige t.ex. sträckan Västerås-Stockholm som sist jag åkte kostade 122 SEK, men för kineserna är det väldigt dyrt. Många kineser ville tidigare t.ex. inte uppgradera sina biljetter från 2.a till 1.a klass och då skiljde det 8 RMB. Nu kostar det helt plötsligt 61 RMB och ingen möjlighet till att åka med de gamla tågen.



Inte nog med att priserna stigit så är den nya stationen dubbelt så långt bort som den andra, man får gå under en tunnel för att komma fram till ett antal trappsteg för att sen gå vidare för att komma till stationshuset för att sen åka upp två våningar och först där kommer säkerhetskontrollen... Men innan det hela döms ut ska det provåkas, kanske är prishöjningen värd för den upplevelse man får? En positiv sak med det hela är att man nu kan köpa sina biljetter i en automat som är på engelska. Påminner mycket om de automater man finner i tunnelbanan. Detta underlättar något då det inte alltid fungerar smärtfritt att köpa biljetterna över disk. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0