Svenska paviljongen

I måndags när vi var på expot beslutade vi oss för att vi skulle ta oss in i den svenska paviljongen. När vi såg kön kände vi att den var ganska lång. Förra gången jag var vid paviljongen frågade jag den svenska personalen på plats om de hade VIP ingång för sina landsmän, för det hade jag minsann hört att Schweiz hade. Svaret blev nej, vackert skulle man få köa 1-2 timmar för att komma in. Jag köade inte. I måndags blev vi dock lite förvirrade över att det var annonserat om att man skulle köpa förhandsbiljetter till sliden. Vi fattade ingenting och valde att gå runt kön och prata med personalen där för att reda ut vad det hela betydde. Där möttes vi av en trevlig kille som vi pratade med. Jag nämnde något om att kön var lite väl lång att för att köa i 35 graders värme med gassande sol. Till vår stora glädje meddelade han att vi fick gå VIP om vi hade våra svenska pass med oss. 1-2 timmars köande byttes mot 1-2 sekunder. Paviljongen var ganska schysst och bjöd på natursköna bilder, IKEA kök samt ABB robotar.

Kineser älskar att ta kort och de älskar att posa, gärna med två fingrar upp som i "victory". Hur som helst stod de där och posade med kavlar och allt möjligt. Jag ville inte vara sämre och ställde mig bakom bänken och låtsades baka. Detta födde fotosessioner av mig tillsammans med kineser som gick över till Annso där de ställde upp sig på kö för att bli fotograferade med henne. Till slut var vi tvungna att avbryta det hela, annars hade vi stått där fortfarande.

Annars entrade vi inte så många paviljonger. Vi gick in i Afrika och Malaysia också. England, Tyskland, Japan och Saudiarabien är några av dem som tar sin tid att komma in i. De första har jag hört ca 4 timmar på och SA har jag hört upp till 9 timmar på. Oklart om det stämmer eller inte. Vi nöjde oss med att bara se paviljongerna från utsidan, ganska tufft det också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0