Matresan

Efter en fyra veckor lång matresa till Sverige är vi båda alltså tillbaka i jättelandet. Med matresa menar jag inte nödvändigtvis att vi provat fina patéer, gåslever eller känt aromen av ett rödvin eller annan dryck av angenäm årgång. Nej, våra matupplevelser har sett helt annorlunda ut. Det har varit pizza, potatismos, torsk, basturökt skinka, hushållsost, osötad yoghurt, köttbullar, korv, rotfruktsgratäng och annat smått och gott om vartannat. Mellan de sedvanliga tre huvudmåltider har det sedan smaskats på godis, kakor, bullar, glass och andra efterrätter. Det känns som att 90 procent av n vakna tiden har spenderats med att tugga på något.

Efter att ha lyckats hålla mig vaken i ungefär 30 timmar, somnade jag och vaknade 14 timmar senare, kanske inte så pigg som en lärka som jag velat. Under eftermiddagen har vi utforskat ett köpcentrum som öppnade under senhösten/vintern som vi inte hann besöka innan vi åkte till Sverige. Vi slog på stort och åt där, på tredje våningen. Under måltiden konstaterade vi att ja, vår Kinaupplevelse kanske inte varit någon bra matupplevelse. När vänner och bekanta reser utomlands handlar mina frågor till stor del om vad de ätit under resan. Mycket för att det är där man verkligen kan se skillnader mellan olika länder och kulturer.

 

Under Sverigeresan fick jag vid några tillfällen frågan om just mat. ”Vilken är din favoriträtt?”, ”Vad kommer du sakna?”. Som nämnts tidigare är jag inte särskilt förtjust i mat med en ”slemmig” konsistens eller med ben i eller för den delen kött. Jag skulle med lätthet kunna äta ren vegetarisk mat. Med detta sagt började vi räkna på hur många av de restauranger vi ätit på som egentligen serverat rätter ur det kinesiska köket. Vi kom fram till att det kanske rör sig mellan 10-20, det exakta antalet beror på vem utav oss som man frågar. På frågan om vilken min favoriträtt är svarar jag: Dumplings. På frågan vad jag kommer sakna svarar jag: Inget.

 

Innan jag åkte hem igen var jag iväg till affären och inhandlade på inrådan av Hannes några varor som enligt honom var "För vår överlevnads skull"


Kommentarer
Postat av: Hanna

Otroligt fin paj där på övre bilden :) Fina färger :D

2011-01-16 @ 16:54:59
Postat av: Annso

Jag satt och funderade på vartiffån jag kände igen den där pajen =)

2011-01-18 @ 15:13:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0