Kyligt

Något som verkar vara ganska vanligt förkommande är att människor tror att alla länder som ligger söder om Malmö är varma. Pratar man om Kina, speciellt i vintertid, behöver man ofta inte vänta särskilt länge innan det kommer uttalande som ”men där är det ju inte särskilt kallt”. Det många glömmer bort är dels 1) att Kina är gigantiskt och 2) att det gränsar till Pälsmössornas land Ryssland. Vi bor i ett område som är VARMT på sommaren och ganska KALLT på vintern. Vi kanske inte har särskilt låga grader, men den fuktiga kylan tränger genom märg och ben. Till detta isoleras inte husen. Många kineser sätter inte på värmen i sina hus, då det kostar alldeles för mycket pengar. Vi har ingen värme i köket eller på toaletten, vilket ger en försmak av hur det är. Att tillbringa 15 minuter med att diska i det 8 grader varma köket är inte särskilt angenämt eller för den delen sätta sig på den iskalla toalettstolen det första man gör på morgonen.

 

 

Detta gör att jag har stor förståelse för alla dessa vadderade pyjamasar och frottéskydd till toalettstolarna som säljs här och var. De toalettstolar som fanns i Tokyo med inbyggd värme går från att vara skojig till en fantastisk uppfinning.


Kommentarer
Postat av: Annso

Mysigt med fodrade PJ. Men frottéskydd på dass...

2011-01-20 @ 16:07:13
Postat av: Elin

Åhh, vad jag känner igen mig i det här inlägget! Möter samma attityd hemifrån



Nån där hemma: "Men vadå? Varför badar du inte? Det är väl varmt på Nya Zeeland?".

Jag: "Ehh, nja, det är varmare än Sverige på vintern, och ungefär lika varmt som Sverige på sommaren, men det kommer arktiska strömmar från sydpolen, så vattnet är skitkallt!"



Och från andra resenärer:

Jag: "Fy satan vad kallt (12 plus, regn och snålblåst) det är!"

Annan resenär: "Men du kan ju inte frysa! Du kommer ju från Sverige (ibland säger de Schweiz). Sverige är ju ett jättekallt land!".

Jag: "Jo, förvisso, men vi har TORR kyla i Sverige när det blir riktigt kallt. Den här kylan går liksom in i märgen på en och en blir tametusan aldrig varm igen!"

Då tittar de bara på mig och ser förvirrade ut, men backpackers från Kanada och Alaska nickar i samförstånd!

2011-01-30 @ 01:58:52
URL: http://www.resdagboken.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0