Dumplings

Igår var vi hemma hos mina lärare och gjorde dumplings, ett slags degknyten, som vi sedan festade loss på.



När vi kom in var bordet uppdukat med färsk frukt, kycklingfötter och lite annat.



Vi skulle göra två sorters dumplings, varav den ena med två olika fyllningar. Fyllningarna bestod av svamp och kinesisk kål, kinesiskt grönt som jag inte minns namnet på och fläsk och en med bara fläsk.



Vi började med sorten som börjar på H som jag tyvärr inte minns namnet på. Själva "degen" är fyrkantig och man tar lite av fyllningen och lägger i mitten och "limmar" sedan ihop kanterna med vatten och viker till snygga små paket.



Sedan kokas dem till "skinnet" blir genomskinligt, ca 2-5 minuter beroende på fyllning.



Leos mamma som hade förberett fyllningen till oss gjorde sedan soppan när vi skulle äta, som bestod av soya, sesamolja, lök och peppar. Man kan äta dumplings både i soppa och utan.



Nästa sort var Jiaozi och hade en fyllning av kött och ägg, inte helt olikt köttbullssmet. Leos mamma följde inga recept utan luktade sig till rätt mängd av de olika ingredienserna. För mig som följer recept punkt för punkt är detta något helt fantastiskt.



Båda sorterna var riktigt goda. Leos mamma svängde ihop några extra dumplings som vi fick med oss hem. Hennes var betydligt mycket snyggare än våra, men så har hon gjort x antal stycken genom åren...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0