Chengdu

Med flyg tar det lite mer än två timmar att flyga mellan Wuxi och Chengdu. När vi klev av planet möttes vi av en sval och krispig luft, inte helt olik den i Qingdao. Temperaturen var nästan 10 grader svalare och vi blev ganska nöjda. Vi tog oss till hotellet och kikade sen in omgivningarna. På kvällen gick vi som bekant på opera. På lördagen gick vi upp tidigt och åkte ut till panda-basen som ligger ca en mil utanför centrum. Området var gigantiskt och vi var väldigt nöjda båda två. Jag var mest nöjd med att få se bebisarna, de var riktigt söta.



På eftermiddagen åkte vi till JinLi och några andra andra områden, bland annat ett Tibetanskt området. Sichuan provinsen gränsar till Tibet och Chengdu är den närmsta stora staden.

På kvällen började det att regna och vi var lite lätt trötta efter att traskat omkring i 10 timmar och tog oss till restaurangen Grandma´s kitchen. Ett trevligt ställe som vi spenderade en liten stund på.

Igår gjorde vi inte så mycket, åkte till ett område, där de byggt upp ett område som ska se ut som det är gammalt. Trevligt att gå omkring i, men eftersom det regnade var det lite ruggigt och vi frös för första gången på flera månader. Ljuvligt!

Vi åkte tillbaka till hotellet och gick på shoppinggatorna som låg i närheten. Där dök det upp två tjejer och ena ville ta kort med oss.


För en gångs skull var ja lite snabb med kameran och tog ett jag också. Hon såg dock väldigt
förvånad ut när vi också ville ta kort.

Lunchen intogs på ett nudelställe, men när Hannes ätit upp sin mat och jag fortfarande inte fått min kom en av personalen och pekade på menyn det jag beställt och sa att de inte hade det blev vi lite trötta och gick. Min lunch fick därför bli ett nödalternativ: Starbucks.


Till mina kryddiga wraps (sichuan är känd för sin kryddstarka mat) fick jag plasthandskar
istället för bestick.

Besöket i Chengdu var mycket trevligt och jag kan tänka mig att åka tillbaka, om inte annat för att åka till närliggande platser i Sichuan. 

Kommentarer
Postat av: Pappan & Mamman

Låter som en hyfsat händelserik helg...!



Själva var vi på loppis till IKEA, och det var inget att "skriva hem till mamma om".

2010-09-06 @ 21:01:15
Postat av: Annso

Ganska smart med plasthandsken. Kanske ska införa det på taco-fredag här hemma!

2010-09-07 @ 21:42:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0