Trafiken

Jag vill se mig själv som en äventyrare, men med undantag när det gäller vissa vattenaktiviteter, höjder och det faktum att jag egentligen är lite av en fegis.

Att krydda tillvaron med lite spänning och äventyr är egentligen inte särskilt svårt här, man kan till och med göra det så lätt för sig att man bara går till posten eller tågstationen. Att korsa en gata kan nämligen sätta lite spänning på tillvaron. Bilar kör från alla håll (ibland känns det väldigt ologiskt), de tutar, har halvhög hastighet och bromsar inte in. Mitt i det ibland upplevda kaoset står vi. Regelbundet svischar en ljudlös el-moped utan lyse förbi med endast centimetrar tillgodo från antingen mig eller en bil. 

Häromdagen gick det upp för mig att jag verkligen utvecklats ett trafik(o)vett som måste vänjas av. Att gå mott rött och hamna mitt ute i korsningen med bilar från alla håll är inte särskilt bra. Det fungerar på något konstigt vis här, men i Hong Kong och Singapore funkade det inte. Jag är nöjd med att jag inte kör bil och därmed lagt mig till med det körsättet. Det skulle kunna leda till tråkigheter hemma i Sverige. Här tänjs det lite på trafikreglerna och att lägga sig tvärs över vägen för att byta fil är inga konstigheter inte heller att använda cykelbanan som en extra fil då det är mycket trafik och man har bråttom 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0