En bussresa senare

Igår klockan 21.00 efter att väntat några timmar på gallerian KB mall var vi på busstationen för långdistansbussar i Kota Bharu. 21.17 började de släppa ombord passagerarna. 21.19 hade vi ett problem, vi fanns inte med på passagerarlistan. Föraren gjorde ingen större ansats för att lösa detta, men gick till slut iväg och kom sen tillbaka till bussen och visade oss till våra platser i businessbussen, med AC och tre säten i bredd. 21.34 lämnade vi stationen, då fyra minuter försenade. Resan var beräknad att ta sju timmar och vi hade tänkt få några timmars sömn. Bussen stannade lite här och där och mellan stoppen körde chauffören milt uttryckt som en galning. Den som sett Harry Potter filmen där han åker nattbussen genom staden, kan sätta sig in i hur vår åktur var. En bumpy ride, var vad det var. Hög hastighet, häftigt rattande och kraftiga inbromsningar. Detta i kombination av musik i högtalarna gjorde att sömntimmarna reducerades från ca 8 timmar till 1,5 timme.

3.45 kom vi till Kuantan, 1 timme tidigare än väntat. Där satt vi i väntsalen till mannen bredvid oss som först verkade vettig frågade om vi kom från Venus eller månen och började lysa i våra ansikten med en blinkande lampa. Då flyttade vi oss till restaurangen som låg bredvid där vi satt till klockan 6, då vi gick tillbaka till väntsalen och väntade på att biljettkontoren skulle öppna så vi kunde köpa biljetter till Singapore.

6.50 gick solen upp och 7.30 var vi därifrån med biljetterna i handen och lättade av äntligen komma därifrån. Efter att letat efter lokalbussen som skulle ta oss till Cherating och sett den susa förbi oss orkade vi inte längre utan tog en taxi. 140 svenska kronor fattigare och 35 minuter senare blev vi avsläppta mitt i ingenstanns. Chauffören pekade ner längs en väg och sa Cherating. Vi tog vår packning och började gå. Vi kom till stranden, vi badade fötterna, vi tog oss till vårt hotell, checkade in och däckade.

Cherating är en liten liten liten sömning by, där antalet katter och ödlor är fler till antalet än människorna. Men känslan är skön och vi kan titta ut över ett vackert hav. Stranden är inte som den på Perhentian och vattnet är inte lika klart, men det är fantastisk på sitt eget sätt. Luften är frisk och salt.

Vi kommer att tillbringa lördagen och söndagen här för att på måndag morgon åka vidare till Singapore, där vi kommer stanna några dagar innan vi flyger till Kuala Lumpur och stannar där två dagar innan det är dags att flyga hem till Kina igen.