Höst

Temperaturen är 20-25 grader utomhus. För första gången på flera månader är det möjligt att gå på en promenad utan att a) svettas i kopiösa mängder eller b) få värmeutslag. Väderguden ler mot mig just nu.

Först kändes det inte särskilt roligt att komma tillbaka hit, inte efter att ha haft en fantastisk semester där alla (nåja de flesta) förstod vad vi sa och där himlen var fri från dis och föroreningar. Men efter en vecka förstår jag  charmen, fast jag önskar att antingen mandarin eller deras engelska var klockren, men så är inte fallet och vi är tillbaka där man med gester och några få ord får beskriva vad man vill. För det mesta kan man hur som helst fixa saker utan att ens prata med någon, men ibland är det bra att kunna fråga expediten var saltet finns eller om de har plåster eller vad det nu kan vara. Språket och maten gör att det är hardship att vara här och det visste vi innan vi kom hit. Det kommer inte direkt som någon överaskning. Men ibland blir det lite extra påtagligt när man missar vardagsgrejer som händer hemma.

Nu händer hösten i Sverige och hösten är min bästa årstid. Igår var jag på en lång promenad för att hitta den här i Wuxi. Vi är inte riktigt där än, och precis som i våras tror jag övergången kommer gå snabbt och så står vi där med en bitande kyla, trots att termometern inte visar kallare än +5.


Kommentarer
Postat av: Pappan & Mamman

Fina blommor i Wuxi. Här har vi faktiskt fortfarande massor med knopp på rosorna den 20 oktober. Frågan är ju bara om de hinner slå ut nu med minusgrader de flesta nätter.

2010-10-20 @ 18:41:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0