Helgen

Actionnivån i huvudstaden var inte särskilt hög. Hannes var lite sådär halvpigg, tempot hölls därför ganska lågt.

 

Jag kom till Beijing 7.40 på morgonen på fredagen och lyckades sova lite mer än förra gången jag åkte. Jag hade turen att hamna vid fönstret, men oturen att få tågets största kines bredvid mig som ”flöt över” på min sida. Efter ankomst stod jag 40 minuter i taxikön som ringlade sig lång, men som hela tiden rörde sig. Vi bytte hotell och flanerade sedan lite allmänt.

 

Stor del av lördagen sällskapade vi med en av Hannes jobbarkompisar från Sverige. Vi gick på Silkmarket, en stor byggnad med en stor kvantitet med diverse kopior av kända märken. Bland grejerna fanns det skillnader mot den i Shanghai som vi brukar besöka, men försäljarstilen var den samma. "Lady lady, you want bags, watches, dvds", "Do you mean US dollar?", "Usually I say this price, BUT for YOU I give this price" osv osv osv.

 

Sen gick vi på nattmarknaden och tittade återigen på allt det äckligt fascinerande som dukades upp. Det var orm hit och skorpion dit och mitt bland allt detta kan man finna biff, friterad banan och räkor. De flesta som rör sig i området tar kort på det som säljs eller på varandra posande med t.ex. en jättespindel  redo att just sätta tänderna i den. I verkligheten backar man ur och slänger den i närmsta sop. Vi köpte varken orm, sjöstjärna eller ens frukt. Vi nöjde oss med att endast fotografera. Hannes gick på ett betryggande avstånd från stånden och jag tittade nära och noga på allt.

 

Söndagen blev mest en transportdag.

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0