Uppdatering


Nu har det varit fullt ös igen. Kom tillbaka från HK i torsdagskväll och igår förmiddag hämtade jag upp Angelica på tågstationen.

HK:

Vi landade i Shenzhen i södra Kina och tog därifrån bussen över gränsen och in i Hong Kong, vilket gick mycket smidigt. Vi gick ur fastlandet Kina och in i HK på samma plats. Därefter åkte vi till HK island. Där Vänner till Karins familj hämtade upp oss. Vi blev skjutsade till det som blev vårt hem de närmsta dagarna.

Solnedgången beskådades från The Peak, som bjöd på en betydligt klarare sikt än när jag och Hannes var där i juni.




Sen har vi:

Besökt en vattenreservoar


Vi har badat fötterna i havet


Gått lite på en open-air market

Åkt färja ut till Cheng Chau, en av öarna som ligger omkring HK.

Strollat omkring på HK Island

Åkt dubbeldäckarspårvagn

Åkt rulltrappa

Ätit Dim Sum (ångade bullar, vårrullar, dumplings m.m.) på en flytande restaurang. Jag äter inte skaldjur, vilket inte är någon höjdare då man i de här delarna av världen äter väldigt mycket av det. Det smygs in räkor, bläckfisk och andra former av sjödjur i allt möjligt. 


"Pannkakan" på bilden innehöll ostron, vilket gjorde alltihopa till en enda stor slemkaka. Det blev ingen favorit hos mig.

Vi åt även hotpot

Man har en stor bytta med en kokande bas och sedan beställer man in vad man vill ha i den. Det beställdes in fiskhuvuden, bläckfisk, fiskbollar, räkor (hela) och annat smask. För att jag skulle få något att äta beställdes det även in sallad, pumpa, kyckling, biff, lamm och lite annat. 

Vi var i nya territorierna och köpte färsk fisk.

Kvinnan har nyss fjällat och tagit ut innanmätet på levande fiskar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0