Om att stå stadigt på jorden

För några veckor sedan när vi var i Shanghai mötte vi ett svenskt medelålders par inne på en Eccobutik. Kvinnan var frustrerad och frågade expediten efter en större storlek, storlek 40. Expediten log och svarade nej, varpå kvinnan utbrister på svenska: ”Skratta inte åt mig! Jag är inget MONSTER! Jag har bara större fötter” De önskar oss lycka till och lämnar butiken. Jag vände mig till Hannes och sa att det inte är så konstigt att de inte har större storlekar då de 80 % säkert snittar på storlek 36. Vi hade en mycket insiktsfull diskussion gällande detta och det var ju självklart. Små fötter lika med små skor.

 

Det hela föll i glömska tills i lördags. Ja då var det min tur att köpa skor. Då jag till min förtret ”begåvades” med storlek 41 i skor har hela mitt skoliv varit ett nödvändigt ont. Hittills i Kina har jag köpt skor som är unisex, alltså både för herrar OCH damer. I lördags var jag ute efter något mer damigt. Hittade en snygg sandalliknande historia i storlek 37. Frågade expediten om en större storlek varpå hon utropar: Méiyǒu, Méiyǒu, Méiyǒu (= nej) I tanken färdades jag tillbaka till jag var 11 år hade 40 i skostorlek, skulle köpa skor till skolavslutningen och bara ville kapa av tårna. Nedstämd som jag var gick vi och köpte varsitt par flipflop (unisex) istället.


freedigitalphotos

 

Något som känns tryggt är att jagi alla fall har vinterskor i rätt storlek.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0