Dagens lektion

Efter att förvirrat letat efter busshållplatsen lyckades jag komma ut till universitetet. Jag trodde i min enfald att busshållplatsen till skolan skulle ligga på andra sidan av vägen än den jag hoppade av förra veckan. Icke. Det är vid samma hållplats som jag ska hoppa både på och av bussen.


Lektionssalen där jag idag övade uttal och lärde mig några olika matord samt att räkna.

När man räknar:
Det kan nog vara aningens klurigt att komma ihåg hur man säger de olika talen. Nedan följer några exempel.

shí liù
(10) (6) = 16

liù shí
(6) (10) = 60

liù shí yi
(6) (10) (1) = 61

yi bai ling èr
(1)(hundra)(0)(2) =102



Från dörr till dörr tar det cirka 1,5 timme (buss + gång) och lektionen är två timmar. Tidsmässigt blir det nästan som att jobba.

På riktigt är det roligt och dagens lektion kändes mycket bättre än den förra.

Kommentarer
Postat av: Tessan

Vad kul att du börjar trivas med språket =) Jag fattar ingenting av alla tecknen, helt otroligt svårt! Bra jobbat! Kram

2010-05-13 @ 11:22:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0