När jag träffade Carina

När jag träffade Carina i dag gick vi ut på en promenad, hon hade nämligen hört att utlänningar tyckte om att promenera. Vi gick runt lite grann och konstatera att det är lite bökigt att ta sig runt i stan nu när de bygger metron. Carina bjöd mig på mjölkte. Det finns flera ställen här där du kan köpa olika former av te i take away form. Då allt stod med tecken bestämde jag mig för att ta samma smak som henne. Detta resulterade i att jag fick en rosa/orange dryck med massa små blå gelébollar i (ungefär samma storlek som blåbär) Ganska intressant smak, och priset, 6-8 RMB.

Carina undrade om alla i Sverige är lika långa som jag och jag lovade att om hon är kvar i Wuxi när vi får besök från hemlandet så ska hon få se hur långa/korta svenskar är. Hon var även imponerad av att jag och Hannes kan laga mat, för det är inget hon kan. Sen frågade hon hur många länder jag har besökt och när jag räknat upp länderna som jag besökt utbrast hon "You have visited NINE countries!" För en västerlänning låter det kanske inte så mycket, men för Carina är det jättemånga länder och hon kommer kanske aldrig kunna besöka ens ett annat land.

När vi kom tillbaka till lägenheten fick jag återigen beröm för mitt uttal gällande bokstäver och ord. Fraser som "You´re so smart" och "you´re very clever" haglade över mig. Vill man öka på sitt självförtroende gällande språk ska man umgås med Shirley och Carina.   



//LL

Kommentarer
Postat av: Pappan och Mamman

OK, så när Mamman kommer med sina 1.55 så är hon lång eller kort med Kinamått??

2010-03-31 @ 22:35:14
Postat av: Linda

Jag är 1.73 och är många gånger huvudet längre än de jag möter. 1.55 är nog normalt här i Kina. Sen finns det ju undantag som är längre, men tror inte fru P kommer känna sig kort här.

2010-04-01 @ 03:02:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0