Mobil och bank

Idag har vi träffat Shirley och fixat:

1) En mobiltelefon + telefonnr till mig.
2) Varsitt bankkonto till mig och Hannes.

Hade inte Shirley varit med hade det varit betydligt jobbigare och kanske inte fungerat överhuvudtaget.

När vi hade köpt min mobil som är av modellen äldre kom vi ut med totalt sex (6) A4 papper med diverse information på, allt skrivet med tecken. Med mitt sim-kort fick jag en tjänst som är gratis i en (1) månad, detta innebär att jag med jämna mellanrum får sms om diverse saker. Jag har fått fyra (4) stycken idag, alla skrivna med tecken. Ett hade en bild och ett annat angav temperaturen på något, osäker på exakt vad. När månaden är slut börjar tjänsten att kosta pengar, då ska Shirley hjälpa mig att avregistrera den. Till dess får jag lite sms då och då.





Vi har även två bankkonton här, vilket är ganska fördelaktigt då det annars kostar att ta ut i automaterna här med våra "vanliga" kort + växlingsavgift, vilket skulle medföra onödiga extrakostnader. Kontokorten har motivet av en tecknad tiger och ser lite roligare ut än mitt VISA.


Det verkar som att saker och ting kan ta lite längre tid här än vad man är van vid hemma i Sverige. Tog bra lång tid att köpa mobilen + sim-kortet och att starta upp bankkonto och MÄNGDER med papper att skriva på. Det är mycket personal överallt på alla ställen och inte alls som hemma där det är två på hela affären. På banken fanns det många banktjänstemän, men vi lade speciellt märke till en kvinna som verkade fungera som vakt, städerska och den som skötte kopieringen av diverse papper inklusive våra pass. Det var bara så underligt. Sen när vi skulle tacka för oss och gå från banken skulle jag betygsätta servicen från vår banktjänsteman. Jag skulle trycka på knappen som betydde topp men höll på att trycka på den som betydde att servicen var usel, som tur var hjälpte bankkunden bakom mig till så det blev rätt betyg. Hittills har vi uppfattningen om att Wuxi-befolkningen är hjälpsam. Hoppas att den fortsätter vara så även imorgon och dagen efter det. 

/LL

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0