Piercingar och matlagning

I dag när jag och Shirley åkte till PSB uppstod två (2) samtal då det märktes skillnad mellan Kina och Sverige. Inga stora saker, men med en ganska klar skillnad. Vi satt och pratade om en marknad här i Wuxi som enligt Shirleys beskrivningar påminner om den där marknaden som vi beskrev i Shanghai-inlägget. Hur som helst kom vi in på väskor, scarfar och örhängen. Jag berättade att jag hade många av alla tre (3) och då ville hon genast se vad jag hade för örhängen i dag. När jag visade mitt öra blev hon helt till sig, började skratta och "ååååhhh you got three..." "nooo you got four" Jag svarade att jag hade fem hål i höger öra. Då kom följdfrågan: "What did your parents say..." Jag svarade att de inte sa något speciellt (vad jag kommer ihåg) Då berättade hon att föräldrar här i Kina vanligtvis inte tillåter sina barn att ha så många hål i öronen eller någon annanstans heller för den delen.



Nästa grej var när hon frågade om JAG (inte VI) lagade mat varje dag. Jag svarade att för det mest så gör vi det. Fråga: "Where did you learn to cook?" "Did you learn at the university or when you got married?" Ja vad svarar man på det? Svarade att jag lärde mig det när jag var yngre och att de flesta kan laga mat när de är snart 25... Då berättade hon att då man bara får ha ett barn i Kina så blir de som är ungefär 25 år och neråt ofta väldigt bortskämda och många inte kan laga mat...




//LL

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0