Dagens språklektion

Dagens språklektion bjöd på:

Klockslag - dian för klockan och fen för minut
Veckodagar - xingqi vecka yi ett = måndag, Xingqi er (2) = tisdag osv. Man räknar alltså vecka + siffran. Onsdag är veckans tredje dag alltså vecka + 3. Stämmer på alla förutom söndag som är xingqi tian   
Månader - yi ett yue = januari osv. Samma princip som veckodagarna.

och övningar till detta.

Måndag kl 9.00 = Xingqi yi (måndag) shangwu (morgon) jiu (9) dian (klockan) 

25 dec kl 21:15 = shier yue (december) er shi wu hao (25e) wanshang (kväll) jiu (9) dian (klockan) yi (1) ke (kvart)

Det tog mig ungefär en kvart att läsa ut varje övning jag fick (kändes det som)

Leo körde en lek med mig; Vi började på level 1 där man bara skulle säga fem klockslag rakt upp och ner t.ex. 23.03, missade jag fick jag fem extra. Klarade jag mig avancerade jag till level två som innebar att ange när på dagen t.ex. kväll kl 23.03. Level tre innebar datum och tid och så vidare. Till slut satt jag där med år, månad, datum, tid och skulle dessutom säga fem i (19.55). '

Hjärnan var full, men det var roligt!

Kommentarer
Postat av: Annso

Låter roligt att lära sig med en lek.

2010-06-24 @ 21:26:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0