Lektion nr 2

Mitt huvud är fullt. Min hemläxa från förra lektionen fick godkänt och jag är nöjd att jag klarade det mesta.

Idag gick vi igenom klockan och lite så. Mycket påminner om det i svenskan, men mycket är också totalt olikt, men ganska logiskt.

7.10 - 7 dian (klockan) 10 fen (minuter)

För att veta om det är på morgonen eller kvällen måste du lägga till zao shang eller wanshang (sen kväll)

7.10 am blir alltså: zao shang qi (7) dian shi (10) fen.

7.45 am: zao shang (tidig morgon) qi (7) dian (klockan) san (3) ke (kvart)

Sen tillkommer lite olika toner osv.


Kommentarer
Postat av: Annso

Förvirrande....

2010-06-10 @ 21:00:12
Postat av: mamman & pappan

Bra jobbat, då kan du Kinesiska till vi kommer!

Och hur går det för H med språket?

2010-06-10 @ 22:52:43
Postat av: Linda

Ja men visst, som ett rinnande vatten! Har lärt mig alla siffror nu så det är ju bra, sen kan jag lite fler ord, men tills ni kommer har jag hunnit med lite fler lektioner.



Det går framåt för Hannes, de verkar mest ha övat tonerna och läst några användbara fraser.

2010-06-11 @ 01:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0