Helgen

I lördags drog vi till Shanghai för att fira att vi varit man o fruga i sex månader. Eller nej det var inte därför, men det är sant. Vi hade två mission med storstadsbesöket: Glasögon och Bäddmadrass.

Glasögon
När man står med tågstationen i ryggen och blickar rakt fram kan man se två stora byggnader. I den till vänster finns det två våningar med bara glasögon. Dit gick vi. Gick runt och kollade lite och platsen är gjord för att förhandla om priset. Jag var ute efter ett par slipade solglasögon och hittade ett par som kändes ok. Lämnade fram mina vanliga glasögon så de kunde läsa av styrkan, men fick göra en synundersökning också. Inte lika omfattande som den man gör hemma, men dock. På 30 minuter hade jag mina glasögon och det gick på 400 RMB. Hannes köpte också ett par, men på ett annat ställe. Han behövde inte göra någon undersökning, det tog en timme och kostade 450 RMB. Vanliga glasögon är billigare och man kan få ett par för 200 RMB. I lördags använde jag inte mina glasögon så mycket för ögonen hade lite svårt att justera sig efter de nya glasen och det kändes lite konstigt när man rörde på huvudet. Idag känns det ok.

Hade minneskortet suttit i kameran som jag tog med hade jag kunnat bjuda på några bilder, men som sagt så låg det kvar hemma...

Franska delen

Både jag och Hannes är mycket förtjusta i den franska delen av stan och återkommer gärna dit när vi är där. I helgen utforskade vi nya gator och gjorde en del köp. Julu RD är en ny favoritgata med flera butiker som var av intresse. Vi hittade till Paramita Tibet Shop och till Life experience paper, både med mycket trevlig personal. Många av de andra butikerna var vi tyvärr tvungna att hasta förbi = återbesök :)

IKEA
Metrolinje 1 tar dig ut till IKEA och kostar 4 RMB om du åker från tågstationen (inte den södra) eller liknande. Uppdraget var att köpa en bäddmadrass. Sängen är så hård att Hannes inte kan sova i den och så kan vi inte ha det i ett år till. Vi kollade runt lite på varuhuset och som alltid går man därifrån med mer än man tänkt sig. Vi köpte en kavel i bambu, ätpinnar och lite annat som vi antar är lokala inslag. Även middagen intogs här och Hannes var nöjd när han fick lite lingonsylt. Vi ordnade hemleverans av madrassen, förhoppningsvis kommer den på torsdag och handlade sen lite i foodshoppen innan det var dags att ta sig tågstationen.

Kommentarer
Postat av: Pappan

Hejba,

misstänker att "Building 157" ligger i franska delen. Den byggnad jag har snöat in på att se när vi kommer. Och be mig inte utveckla varför....

2010-06-08 @ 09:06:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0