Veckan som var

Annorlunda men inte fullt så annorlunda som vi först trodde. Vi var i Wuxi (uttalas ungefär: Wo-chi) i fem (5) hela dagar och har genom effektiv guidning av vår konsulent Shirley lyckats se en stor del av staden. Hotellet som vi bodde på hette Wuxi Concord Plaza Hotel och utgav sig för att vara ett internationellt hotell, vilket enligt vår uppfattning inte riktigt stämde, engelskan var i stort sett obefintlig. Rummet var ok, men inte särskilt mycket mer än det. Isolering i husen verkar inte finnas och för att få värme på rummet fick vi sätta på ACn, som luktade illa. På hotellet ingick frukosten bara för en person så den andra fick betala 38 RMB. Frukosten bestod av olika kinesiska maträtter som bland annat nudlar och dim sum, men det fanns även rostbröd. Vi åt på hotellet första morgonen, sen gick vi till affären och köpte vår egen frukost. När vi ändå är inne på hotell och ni reser till Kina och ska ta in på ett, var beredda på att betala en deposition, i vårt fall var det 1000 RMB/natten.

Vårt hotellrum

Maten är något som verkligen kommer att ta tid att vänja sig vid. Vi gick till affären några gånger under veckan vilket var ganska bra så vi såg vad som fanns. På avdelningen för kött låg det mängder av olika kött och det hela fungerade som en chark, människorna kände och titta på köttet, valde sedan ut en bit och gav den till personalen för inslagning. Bredvid köttet fanns det stora tankar med LEVANDE grodor (större än en knytnäve), fiskar i varierande storlekar och ålar.

I mataffären

Det fanns personal ÖVERALLT, minst två (2) vid varje hylla i affären. Våra inköp sträckte sig inte längre än till bröd och yoghurt. Bröd fanns det inte särskilt många sorter av heller, mest rostbröd som smakade sött. Så det blir väl att åka till IKEA och köpa knäckebröd.

Luncherna intogs med Shirley och på måndagen åt vi på en Hong Konginspirerad restaurang  och det besälldes in flera rätter efter att noga frågat oss vad vi gillade och inte. Shirley förklarade att när man bjuder ut klienter på lunch/middag för att göra upp affärer beställer man in så mycket mat så man vet att inte allt äts upp, detta för att visa att man är generös. Vi åt bland annat honungsglaserat fläsk, ris, dim sum (i det här fallet små ångade degknyten med kött i) grönsaker, soppa (buljong med kycklingdelar i; ben, kött och skinn) m.m. Alla tre åt från uppläggningsfaten.Lunchen på onsdagen mestod av set-meals som innehöll, soppa, grönsaker, ris, nån äggrätt och en "huvudrätt". Utöver detta beställdes friterad pumpa och dumplings. På torsdagen åt vi på KFC, som det finns hur många som helst av.

Vår första hela dag i Wuxi började med att Shirley som kommer att hjälpa oss med lägenheten och lite annat kom och hämtade oss på hotellet för en citytour. Vi fick då en överblick över stadens distrikt, tåg- och busstationens läge, universitetet, gallerior, postkontoret plus lite annat. Det kommer bli ett äventyr första gångerna vi ska köpa tågbiljetter. Allt står med tecken och det är olika väntrum beroende på om man åker höghastighetståg eller vanligt tåg, om man ska ha mjukt eller hårt säte. Åker man i en vagn med mjukt säte till Shanghai kostar det 42 kr enkel väg, 38 om man åker hårt säte. Vi var även på en marknad med massa blommor, mynt och andra föremål. Hade inte Shirley varit med hade vi nog aldrig vågat gå in där.. Vidare gick vi genom ett ställe som hade lite marknadskänsla där de sålde djur, det var inte roligt att se. Det fanns en tank med sköldpaddor och där låg 30-40 st och krälade på varandra, det fanns stora fiskar som trängdes i akvarier och kaniner som hade burar som var två (2) cm större än själva kaninerna.

Lägenheter tittade vi på först på onsdagen och tittade då på femton (15) stycken, som vi tidigare nämnt. Lägenheterna var fräscha och var mellan 120- 185 kvadratmeter stora. De hade tvättmaskin, många med torkfunktion, sen hade vissa av lägenheterna även micro, vattenkokare brödrost m.m. som ingick. Spisen var gas och ugn saknades i samtliga av lägenheterna. Vi upptäckte att det fanns små ugnar i microstorlek att köpa på supermarket från 200 RMB och uppåt, kanske blir det till att investera i en sådan.

Torsdagen inleddes med en hälsocheck som vi gjorde på ett internationellt familjesjukhus, där vi i sann löpandebandet känsla sprang från rum till rum och blev undersökta. Rummen vi gick in i innehöll britsar med ett ljusblått tyg som inte såg ut att vara bytta på ett bra tag. Det var inte med glädje vi la oss ner på dem. (Ni kan se bilder från hur det såg ut här) I ett undersökningsrum kände de t.ex. på halsen, i ett annat kollade de öron,ögon,mun och näsa. Sista var det blodprov och urinprov. Blodprovet var vi mest nervösa för, vi såg smutsiga och redan använda sprutor framför oss, men det gick bra, sprutan låg i en obruten förpackning. Sammanlagt var vi nog in i åtta (8) olika rum. Noggrannheten i undersökningarna kändes sådär, t.ex. utfördes röntgen med kläderna på. Då vi redan genomgått den här undersökningen och mer därtill i Sverige var vi skeptiska till detta, men att urföra checken där nere underlättar ansökningen att få visum. Risken är annars att de avvisar undersökningar som är gjorda utomlands och vill ha komplettering efter komplettering.

Efter undersökningen åkte vi till Changzhou (uttalas ungefär: Chang-joe) för att titta vart Hannes kommer att jobba någonstanns. Under bilturen dit insåg vi att städerna verkligen går i varandra, de skiljs åt genom vägtullar där man betalar ca 20 RMB för att passera. När vi åkte genom Changzhou blev vi mycket lättade över att vi inte ska bo där. Det var slitet och öde och känslan av att det var en småstad bet sig fast, detta trots att staden har ca två (2) miljoner invånare. BIlresan tog ca 60 min dit (landsväg) och 30 min tillbaka (motorväg) På eftermiddagen var vi ner på stan och tittade på affärer, priserna var ungefär samma som i Sverige. Men går man till marknaderna och dit man kan pruta kan man komma billigare undan. Tydligen ska kläder och smink vara dyrt i Kina medan mat och tjänster t.ex. taxi och städhjälp är billigt. Taxin från flyget till hotellet (25 km) kostade 65 RMB, vilket motsvara ungefär samma i SEK.

På fredagen åkte vi från  Wuxi på kvällen 18.20 lokal tid och övernattade sedan på hotellet Sino Swiss hotel på flygplatsen i Peking. När vi kom in i Lobbyn märkte vi direkt att det det var STOR skillnad mot det förra hotellet, här var riktigt fräscht och personalen kunde bra engelska. Nackdelen med hotellet kom när vi skulle sova, först var vi jätteglada för att det var så varmt och skönt på rummet, men sen när värmen steg och slutade på 27 grader var det inte lika roligt längre. Det blev inte mycket sömn den natten. På det här hotellet ingick frukosten för båda. Lördagen spenderades på flygplanet och den totala restiden från Wuxi på fredagen till Arlanda på lördagen var ca 32 timmar.

Det var intressant att se staden och det kommer bli spännande att upptäcka den lite mer. Veckan började inte så bra, men det kändes bättre och bättre för varje dag som gick.