Bangkok

Varmt

 

Kontrollerat asiatiskt kaos

 

Vänligt

 

Shopping

 

Fotoposer

 

Turister (vettiga och ovettiga)

 

Tandställning

 

Mode

 

Skytrain

 

 

Efter att i natt lämnat ett varmt och härligt Bangkok möttes vi i morse av ett kallt Shanghai som hade ett tunt lager av snö (!?) på marken. Där kom jag i sandaler och linne. Isande kallt var vad det var. Efter att spenderat fyra dagar i Bangkok förstår jag varför så många åker dit. Delar resten av Thailand den atmosfär som råder i huvudstaden förstår jag ännu mer varför så många åker dit och turistar. Staden känns varm, både i luften och genom människorna.

 

Precis som i Tokyo var det mycket shopping och mycket mode. Det fanns en individuell stil och en känsla för estetik. Shoppinggalleriorna var enorma och det fanns inte bara en utan en hel drös med våning efter våning med kläder, kontorsgrejer, klockor, ja det mesta.

 

Den publika transporten består av buss, båt, en metro linje och två skytrain linjer. Skytrainen går som det kanske hörs på namnet på en räls som går över biltrafiken och fotgängarna. Biljetterna hade hyfsade priser och många av stoppen låg nära många av stadens attraktioner. När jag skriver att priserna är hyfsade utgår jag från det vi vant oss vid här i Kina, alltså metro för 3-5 SEK, buss 1-2 SEK och Taxi med en meter som startar på 8-12 SEK.

De första två dagarna spenderade vi på marknader och i shoppingcenter. Vi åkte till Chatuchak weekend market. Är man såld på marknader är denna ett måste. Det sägs att det är mer än 15 000 stånd där och området är verkligen gigantiskt. Där kan man hitta det mesta. Man kan köpa begagnade skor, designade kläder av lokala förmågor, möbler, bestick, saronger, batik, träskulpturer, väskor, ja det mesta. Man ska pruta, men hur gör man när man tycker att utgångspriset är så lågt att man inte kan pruta? Vi prutade ner våra köp med någon 10a hit och dit.

 

De andra två dagarna jobbade Hannes och jag roade mig själv efter bästa förmåga. Jag åkte lite båt, gick på amulettmarknad, Wat Phra Kaew (smaragd Buddha), Grand palace, Victory monument och China town.

På kvällen på tisdagen åkte vi till Patpong, vilket nog mest är känt för erbjudandet av ping-pong shower. Män och kvinnor kom fram tills oss och erbjöd visningar av diverse shower som inte direkt är barnvänliga.

Fyra dagar går otroligt fort och jag kan absolut tänka mig att åka tillbaka till Bangkok och andra platser i Thailand.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0