Att fira en födelsedag

I Kina firar man inte varje födelsedag. Man kan till och med glömma bort att man fyller år. Här firas vissa dagar och de firas ordentligt. Kanske firar man när man fyller 10 och 20 år, då går man ut på restaurang och äter nudlar, långa nudlar.

 

I dag när jag hade lektion hade min lärare med sig en påse till mig och sa att det var en present. Hennes mans(min andra lärare) morfars mamma fyllde i år 105 år. Detta firas ordentligt. Ett set bestående av totalt sex olika saker (= lycka); en skål, nudlar, jordnötter, dadlar, frön och godis delas ut till grannar, familj och människor som står en nära. Kanske i runda slängar 100-200 personer.

 

På skålen är det tryckt två stycken bilder bestående av en äldre herre som håller i en persika omgiven av ett rådjur och en trana. Mannen symboliserar en ängel och persikan långt liv. Mellan dessa två bilder är tecknet shou som betyder leva längre/hög ålder.

 

På andra sidan skålen är det tryck vertikalt med röda tecken: Lucky like the east oscean. Följt av namnet 105 years old longevity celebrationsom är horisontellt. Sedan kommer textenYour longevity can be compared to the south mountain, även den vertikalt.

 

Nudlarna och jordnötterna symboliserar även de ett långt liv/hög ålder. Godiset och det andra söta symboliserar glädje.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0