Samtal på tåget

När jag åkte tåget till flygplatsen förra veckan hamnade jag bredvid en kille. Han började prata med mig och vi samtalade resten av vägen. Han frågade varifrån jag kom och när jag svarade lär svaret inte vänta på sig "oooh, that's a wealthy nation!" Sen ville han veta det mesta om Sverige. När går man i pension? Vilket väder har vi? Hur ser Sveriges industri ut? Är det verkligen sant att staten hjälper sin befolkning med så mycket stöd? Vi pratade om att resa och att upptäcka nya platser, något som blev lite konstigt då han knappt varit utanför sin hemprovins. Han pratade längtansfullt om att resa, jag frågade vart han helst skulle vilja åka. Svaret kom snabbt. England eller USA, där skulle han kunna förbättra sin engelska. Han tillade att det med stor sannolikhet aldrig skulle bli av. Jag frågade om det var svårt att få visum och ja det var lite krångligt, men det var inte det som var problemet. Problemet stavas p e n g a r. Jag berättade att en biljetten Sverige-Kina kostar ca 9000-10000. Han tittade på mig och sa att det är ungefär 6 månadslöner om inte mer för en "vanlig" kines. Han ville veta vart jag varit förutom Sverige och Kina, när jag börkade räkna upp blev hans ögon större och större och han utbrast: "Det är helt otroligt!" Efter detta var det svårt att förklara att inte alla som bor i Sverige har råd att åka utomlands eller resa överhuvudtaget. Han tittde på mig med misstro och jag kände själv att nej i Sverige har vi det inte dåligt. Även när jag var student och skall klassas som dem med lägst inkomst kunde jag spara pengar för att sedan kunna åka på semester. Det är lätt att ta saker och ting för givet. Tycka att det är väl ingenting att ha rest till fler än tre länder, men för någon som lever i vetskapen om att hon/han kanske aldrig kommer kunna besöka sitt eget lands huvudstad är det helt otroligt.

Vi kom fram till slutstationen, han visade mig var jag skulle köpa biljetter till tunnelbanan och vi vinkade hejdå.

Jag vet inte hans namn, men jag vet att han var 28 år, bodde i Shanghai 8 timmar med buss från hans hemstad, var väldigt nyfiken och hade en längtan om att se en annan värld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0