Nánjīng

Fredagsutflykten gick till Nánjīng som är Jiangsuprovinsens huvudstad samt Kinas förra huvudstad. Nánjīng ligger väster om Wuxi och tar ca 1 timme med de nya snabbtågen och kostar 85 RMB för en andraklassbiljett.

Målet med utflykten var Purple Gold mountain som är ett ganska litet berg. Där finns flera attraktioner av det äldre slaget, såsom Sun Yat-sen mausoleum. 

För att ta sig upp dit kan man åka linbana. För 60 RMB har du en tur och returbiljett. Jag har lite problem med höjder, men tänkte att nu när jag är på äventyr kan jag inte fega ur. 

 

Ser inte så farligt ut. Det är säkert inte så högt upp...


Starta PANIKEN

Långt där borta på bilden ser det ut att vara slut, men icke. Det var bara halvvägs...



Det jag trodde var slutet var någon sorts station, men man skulle inte hoppa av där.
Jag gestikulerade dock vilt att jag ville av och skrek samtidigt NO NO NO NO NO NO!!
Mannen lät mig hoppa av och visade att jag fick åka på min returbiljett ner. Fäktandet
återupptogs samt NO NO NO NO!!! Han förstod och släppte ut mig genom grinden till
den lilla stigen som gick utanför och pekade åt vilket håll jag skulle gå.


Hamnade mitt i renoveringen av stigen. Det var inte helt enkelt att gå nerför och
det blev ett stapplande. Jag gav männen som jobbade där något att prata om i alla fall.




Utsikten var härlig.

När jag gått ner för berget och kände mig lugn hoppade jag på en buss som jag hoppades skulle
ta mig ner till de lite mer centrala delarna av stan. Efter att gått konstant hela dagen, kände jag
att buss var ok. Jag lyckades ta mig ner till stan och hittade en tunnelbanestation. Stan har två större
linjer och en lite mindre.



Istället för kort som man använder i Shanghai och Beijing använder de sig av
små "mynt", men de fungerar på precis samma sätt. Inga konstigheter där.





Utsikten från tågstationen var inte fel den heller. Kändes välkomnande.

Purple gold mountain gick det ju sådär med, men jag fick tillräckligt med spänning så det blir över...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0