Giftemål och Guanxi

När jag hade min lektion i torsdags pratade jag och min lärare lite om barn och äktenskap. Hon och hennes kille gifter sig i november i år. Jag frågade om bröllopet blir litet eller stort, varpå hon svarar att kineser ALLTID har stora bröllop med många gäster. Jag frågade hur många gäster de skulle bjuda och fick svaret 500-600 ungefär, kanske fler! Här i Kina är det här med kontaktnätet och Guanxi väldigt viktigt och därför bjuder man människor som man ibland aldrig träffat (mormors grannes dotter t.ex.). Detta för att inte förlora någon i nätet. Man bjuder grannarna man har, annars slutar de hjälpa dig, t.ex. tar de kanske inte in din tvätt om det börjar regna ute. När man planerar att gifta sig är det viktigt att partner är godkänd av föräldrarna, annars är äktenskapet inte möjligt. Även om föräldrarna inte själva väljer barnets partner är det otroligt viktigt att de är godkända. När man sedan valt sin partner flyttar tjejen in hos killen och hans föräldrar. På bröllopet är det sedan mannens pappa som får hålla tal, inte tjejens.

 

Jag frågade om det här med barn, om man ska vara gift innan man skaffar barn, och ja det ska man. Hon sa att det är många tjejer som gör abort för att 1) de är för unga och 2) de har inte råd att gifta sig.

 

Rätt ofta känner jag mig lyckligt lottat som är född i Sverige där man för det mesta får välja själv och där vi har det sociala skyddsnätet som gör det möjligt.


Kommentarer
Postat av: Annso

Väldigt skönt att bo i Sverige och få göra som man vill =)!

2010-08-14 @ 07:39:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0