Utan blöja

Här i Kina verkar det som att man vänjer barnen vid att gå utan blöja vid tidigare ålder än vad man gör i Sverige. För att barnen lättare ska kunna utföra sina behov har man gjort som så att man inte syr ihop grenen på byxorna. När barnet hukar sig "öppnar" sig byxorna och behovet kan uträttas. Jag har sett många barn med denna typ av byxor och det ser ganska kallt ut, för rumpan blottas när barnet rör sig. Hur som helst har jag aldrig sett när något barn kissat på gatan, förrän i dag. När jag satt och väntade på Janet utanför yogan och läste min bok kom det en liten pojke (hade precis lärt sig gå) och hans mamma. Pojken verkade vara väldigt intresserad av mig och höll sig inom en meter från mig. Mamman försökte gå därifrån men pojken stannade kvar så hon kom tillbaka, sådär höll de på ett tag.

Rätt som det är sätter sig mamman ner på huk pekar på pojken att han ska göra samma sak och säger "pssssssssssssss" Efter ett tag gör pojken som mamman säger och hukar sig och kissar sedan på marken. När de är klara går de därifrån.

Det var lite annorlunda, men naturligt här. Det är heller inte ovanligt att man ser vuxna män uträtta sina behov lite varstans, vissa mer skylda än andra.

 

 

//LL

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0