Shanghai

Vi kom till Shanghai 11.39. Såg kön till tunnelbanan och bestämde oss för att ta en taxi. När man ska ta taxi från tågstationen ska man inte ta en ute på gatan. Ofta svarttaxi som inte kör med taxameter och som tar 3-4 gånger så mycket per körning. När man kommer upp till markplan ska man istället gå till höger. Man kommer fram till en skylt som det står taxi på och en  pil ner. Man går nerför trappan och där finns det gott om taxibilar.

Kön till taxin. Går fortare än man tror att få en taxi.

Taxichauffören förstod inte vart vi skulle. Jag pekade på kartan och sa "Nanjing xi lu" Det verkade fungera för vi kom till Nanjing rd west. Efter att vi ätit lunch gick vi österut och gick in på Hotwind som ligger i korsningen Nanhui rd/Nanjing rd.

Där inhandlade vi varsin plånbok och en visitkortshållare till mig


Vi gick vidare till Marks & Spencer (Nanjing rd) Där köpte vi bröd
och kakor till Hannes.



Vidare till

som ligger på Nanjing Rd 580. Där inne finns det gott om väskor, klockor och sidenprylar men även mobiltelefoner, leksaker och kläder. 


Det fanns ett ställe där de pratade svenska.

Inköp:
väska och tre klockor.

Påväg ut tittar en man på mina skor och säger "Shoeshine" jag svarar nej.
Mannen: "Shoeshine?"
Jag: nej.
Mannen:"Shoeshine?", börjar följa efter mig.
Jag: NEJ
Mannen: "Shoeshine!" sprutar snabbt på lite "shoeshine" på min sko.
Jag: NEJ.
Ökar på takten. Han följer inte efter.

Vi tar in på Chengdu rd (N) som övergår i Chongqing Rd (s)

Mobil cykelreparatör. Vägen går i olika plan och har mängder med blomlådor.
Fråga: Vem har placerat dem där? Vem vattnar dem?


Tar in på Yandang Rd

Befinner oss i den franska delen och glömmer för en stund att vi är i Kina.

Vidare till Fuxing Park


Går genom parken som är en oas i den stora staden. Inne i parken åker barn inlines, vuxna kopplar av på bänkarna, det flygs drake och dansas pardans. Kommer ut på Fuxing Rd (M).
Vi ska ner till West så vi börjar gå. Går förbi Unique piece som ligger på Centrala Fuxing rd nr 634.
En liten affär med två våningar. De säljer väskor, scarfar, lite möbler och annat gott.
Har en trevlig atmosfär och trevlig personal.

Kommer därifrån med

Hannes börjar prata om köpstopp, men jag slår bort det och börjar prata om annat.

Går lite längre ner på gatan och inser att vi inte kommer hinna ner till West. Vänder om och går in på Ruijin Rd no 2 och hittar tillbaka till en liten affär som säljer korgar, möbler och lite annat. Ligger i korsningen Ruijin Rd/Gaolan Rd (W). Där köper vi totalt fem korgar i varierande storlekar. Går vidare norrut till Central Huaihai Rd. Bestämmer oss för att inta middagen på McDonalds


Totalt: 46 RMB

Efteråt tar vi Metron från Shanxi Rd south till Tågstationen


Kommentarer
Postat av: Hanna

Vilka shoppingfynd!!! Snygga väskor och jättesnygga plånböcker :) Sista väskan var superlovely!! :)

2010-04-18 @ 11:20:21
Postat av: Monica

haha, billigare än gekås.... :D bra där!



Verkar vara mkt bra shopping i shanghai, supersnygg väska den med cirklarna. Tänkte och funderade på om jag ens skulle våga köpa mig en sådan väska och tror nog det ska till en Linda för att bära upp en sån snygging :P



Hoppas ni hade en mysig dag i övrigt!

2010-04-18 @ 22:42:26
URL: http://smttgott-enpysselblogg.blogspot.com/
Postat av: sara

köpstopp? vad e dé

2010-04-19 @ 09:02:11
Postat av: Pappan

Hmmm, förstår Hannes där- själv gift med en väskgalning. Visserligen bor ni stort, men det ska väl inte fyllas upp med väskor, eller?



Ja, OK - den är snygg, väskan alltså.



Och nu kommer väl svaret från Linda

-"jag behövde den"

- "det är den första väskan jag köpt denna vecka"



:-D

2010-04-20 @ 11:05:20
Postat av: Linda

:D



Vad ska jag säga, jag gillar väskor och kommer nog alltid att göra det.

2010-04-20 @ 15:37:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0