Dagens äventyr

Efter lite tjat både via telefon och mail fick jag idag uppgifterna om skolans adress och lärarens namn. Jag mottog mailet fyra timmar innan lektionen skulle börja. Namnet på läraren var skrivet med tecken (!), bussen jag skulle ta var nr 105, men ingen information om vart bussen gick ifrån. Fick även en ansökningsblankett till universitet bifogat i mailet, som jag skulle skriva ut och fylla i. Det tråkiga i det läget är att vi inte har någon skrivare och jag har inte den blekaste om vart man kan skriva ut. Vid det här laget var jag totalt i greppet av frustration och irritation. Hade inte konsekvenserna varit så tråkiga hade jag slängt ut något, förslagsvis soffan genom fönstret.¨

 

Hur som helst, jag hittade bland mina papper ett ansökningsformulär som var identiskt med det jag fått på mailen, jag hade färgfotografi och ett informationsblad från universitet jag skulle ta mig till. Gick till hotellet som ligger nära och bad honom ordna en taxi till mig som skulle ta mig till Jiangnan University, south gate. Hade jag inte haft info bladet hade jag inte kommit dit.

 

Resan tog 25 minuter och kostade mig 41 RMB


Jiangnan University

Södra gaten

Väl där fick jag vänta en liten stund då jag var tidig. Sedan kommer det en ganska ung tjej springande mot mig och säger att hon är min lärare. Inne i byggnaden som påminner om ett kvinnofängelse á amerikansk film möts vi av en kvinna med en STOR nyckelknippa á amerikanskt fängelse som följer med och låser upp dörren till det lilla klassrummet. Klassrummet har kanske fem rader med stolar och en svart tavla som är ca 1,5 x 1,5 m. Vi sätter oss ner och hon tar fram läroboken och vi börjar öva lite uttal. Efter att ha sagt dem en gång tycker hon att jag ska kunna dem. När vi kommer till dialog övningen tycker hon att jag ska kunna läsa tecken. Hennes engelska var sådär och hon kändes inte som en ”riktig” lärare utan mer som en student som ville tjäna lite extra pengar. Oklart hur det ligger till. Mot slutet kändes det bättre. Vi sa hejdå och skildes åt.

Resan hem

Bestämde mig för att ta bussen hem, för att få reda på vilken station jag ska gå på nästa gång. När bussen kom tittade jag efter maskinen att betala i. Efter att ha ställt mig längst bak i kön såg jag att ”maskinen” var en lite bössa á röda korset. Busschauffören körde enligt resonemanget gasen hellre än bromsen och körde med tutan ständigt igång. Vid ett tillfälle stannade han bussen, öppnade dörren och skrek åt en taxichaufför som skrek tillbaka. Stängde dörren och åkte vidare. Behöver jag ens skriva att jag var rädd? När jag började känna igen mig kändes det bättre. Då jag trodde att chauffören skulle svänga vänster som var ner mot dit jag skulle svängde han åt andra hållet! Det blev att hoppa av illa kvickt.

 

Resan tog 50 minuter och kostade mig 2 RMB

 

Promenaden från busshållplatsen tog 25 minuter. Jag hade aldrig gissat att det var där uppe som busshållplatsen låg.

 

På´t igen nästa vecka!


Kommentarer
Postat av: Annso

Äventyr =)!

Men skönt att studierna ÄNTLIGEN är igång nu!!

2010-04-28 @ 20:07:37
Postat av: Jennie

Gud vad du är modig och duktig gumman! Vänta bara, efter ett tag kommer du vänja dig och hitta allting hur bra som helst!



Kramar!

2010-04-29 @ 11:48:13
Postat av: Tessan

Vilket bra första intryck =) Hoppas nästa lektion går bättre!! Tur att du kom fram! Puss och kram

2010-04-29 @ 19:43:11
Postat av: Pappan & Mamman

Cool, snart skriver du på kinesiska i bloggen, alltså!

2010-04-29 @ 21:17:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0