Att laga mat

Idag på eftermiddagen fikade jag med min kinesiska kompis, hon kunde nämligen inte vänta på att få veta allt om Chengdu. Vi möttes som vanligt på Starbucks och pratade om allt möjligt. Vi kom in på ämnet mat och jag sa att jag inte tycker att det är särskilt roligt att laga mat. Hon svarar att det är så lätt och bra att laga sin egen mat. Man vet att grönsakerna är ordentligt sköljda och att oljan man har är av god kvalité. Ja visst höll jag med, men det ändrar inte på det faktum att jag tycker att det är tråkigt. Vad jag har hört så lagar inte de yngre mat längre utan förlitar sig på föräldrar och mor- och farföräldrar.  Hon berättar att hon lagar mat allt som oftast och jag känner mig lite imponerad. Tills det kommer fram att hon lagar samma mat måndag-torsdag. Varje middag dessa dagar består av; morot, potatis, buljong och eventuellt lite kött (kan ha glömt någon ingrediens). Till detta serveras ris. Fredagar är pastadagen och på helgen äter de hos hennes föräldrar.  Hon berättar lite nöjt att hon fått sin dotter och man att vänja sig vid detta. Ibland händer det att dottern klagar på den enformiga middagen, men svaret blir då att miljoner barn runt om i världen svälter och att man ska vara tacksam för maten man får (iofs sant)

 När vi skiljs åt tycker hon att jag ska gå och köpa färsk frukt och grönsaker och gå hem och öva på mina matlagningsfärdigheter (har nämnt att jag ska handla samt att jag borde laga mat). Jag måste trots allt vara ordentligt förberedd då jag blir förälder.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0