Förmiddagen

Nu på förmiddagen har jag träffat Shirleys brorsdotter Carina. Jag trodde att vi skulle gå och fika eller något sånt och bara prata, men icke. Carina ska tydligen lära mig hur man pratar här i Kina. Det känns lite konstigt. Jag fick hur som helst lära mig några bra ord:

Örhänge - Ěrhuán
Väska-  Dài (Bao)

Strumpor - Wà zi
Hatt- Mào zi
Stövlar - Xuē zi
Skor - Xié zi
Kläder- Yī fú

Behöver jag ens skriva hur svårt det var att uttala? Men jag fick mycket beröm för mitt uttal. Carina sa "you´re very smart.." sen lät det som att hon sa "för att vara en utlänning".

Hon kommer tillbaka nästa vecka och om det är fint väder då ska vi gå till en park. Hon ska förövrigt förhöra mig på det jag lärt mig idag. Orden ovan och hur man uttalar bokstäverna A-N.






//LL

Kommentarer
Postat av: Jennie

Vad spännande! Du kommer ju tala flytande in no time...för en utlänning ;)

2010-03-24 @ 06:04:05
Postat av: Tessan

Hon har ju rätt när hon säger att du är very smart! Because you are honey!

2010-03-29 @ 22:59:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0