Eftermiddagen

De där med att kroppen blev som ny igen efter att bäddmadrassen försvann från min sida höll i en dag ungefär. Sedan dess kom smärtan tillbaka och det med besked. Därför sitter jag nu här inne i lägenheten insmord i tigerbalsam och häckar. Vill inte riktigt gå ut, dels för att det är 36 grader varmt och dels för att jag inte vill att de jag möter skall tuppa av pga oset av tigerbalsam som är runt omkring mig. Hur som helst så är det på bättringsvägen, men har det inte gått över innan måndag måste jag nog gå till läkaren.

Mitt i detta tråk håller jag på med lite pedagogisk inlärning av språket. Jag har lärt mig att man ska använda olika färger, skrivsätt och storlekar för att inlärningen skall gå bättre och då passar det ju ypperligt att fixa med det nu.

Den orangea lappen säger: Hur mår du? Sen lite olika svar på det. Den roliga är ma ma hu hu vilket betyder ungefär sådär. Direktöversatt är det: häst häst tiger tiger..

Rosa lappen: Är du upptagen?

Den gröna: Har du ätit?

Detta är vanliga fraser som man säger till varandra när man ses. Hur är läget, är du upptagen och har du ätit. Det där med har du ätit, har inte så mycket med att göra om man verkligen har ätit eller inte utan är mer för att känna av läget. Har man ätit är man t.ex. mätt och nöjd och är därför glad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0