Två månader

Tiden har gått ruskigt fort sedan vi flyttade hit. Snart har vi varit här i två månader! Börjar känna mig någorlunda hemmastadd i lägenheten. Börjar vänja mig vid klorvattnet, känner knappt att det luktar längre. Har börjat vänja mig vid trafiken, är fortfarande inte oberörd när jag står mitt i gatan med bilar på båda sidorna om mig, men är heller inte livrädd. Maten börjar ge sig. Håller oss dock till lite mer västerländsk mat.

 

Förra veckan anmälde jag mig och Hannes till Wuxi international club. Det är en klubb för expats och har lite olika aktiviteter. Mest på dagtid, vilket innebär att det är mestadels medföljande som är med. De har en aktivitet som heter ”Explore Wuxi” som innebär att man besöker en ny plats i Wuxi en gång i månaden. Aprils ”Explore Wuxi” är på torsdag. Jag anmälde mig till den idag, mer om den på torsdag.

 

På onsdag börjar då språkstudierna (hoppas jag). Jag är inte säker förrän jag verkligen sitter där i klassrummet. Som planen ser ut nu kommer jag att åka ut till universitetet och läsa mandarin med en lärare (1à1 studier) på måndagar och onsdagar kl 14.00-16.00. Ser fram emot detta! Hela språkbiten är otroligt frustrerade. Att inte förstå något alls gör att man känner sig väldigt liten. Att klara sig en vecka på semester utan att förstå vad människor säger är en sak, men att bo och leva i ett land där man varken kan läsa, skriva eller prata är en helt annan. Oftast blir vi vänligt bemötta, men att inte kunna förmedla vad man vill är jobbigt.

 

Men snart blir det ändring på det. Snart kommer jag att kunna rabbla månaderna, årstiderna, säga vad jag heter, kanske en och annan färg och säga ”trevligt att träffas”

 

Håll tummarna för onsdag!


Kommentarer
Postat av: Annso

Håller tummarna!!!

2010-04-26 @ 20:37:28
Postat av: karin

ååå vad spännande det kommer bli!!! är säker på att du kommer klara det galant!

2010-04-27 @ 17:59:31
Postat av: Tessan

Du kommer att bli ett proffs gumman! ;)

2010-04-29 @ 19:49:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0